IMPROVING STUDENTS’ READING COMPREHENSION THROUGH SQ3R TECHNIQUE AT SMA ALKHAIRAAT KEMA MINAHASA UTARA

Jannah, Mutiara Nurul (2023) IMPROVING STUDENTS’ READING COMPREHENSION THROUGH SQ3R TECHNIQUE AT SMA ALKHAIRAAT KEMA MINAHASA UTARA. Diploma thesis, IAIN MANADO.

[img] Text
Skripsi Mutiara Nurul Jannah - 1826040 (1).pdf

Download (3MB)

Abstract

ABSTRACT Mutiara Nurul Jannah (1445H / 2023M): Improving Students’ Reading Comprehension Through SQ3R Technique SMA Alkhairaat Kema Minahasa Utara. A thesis of English Education Study Program, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Manado State Institute of Islamic Studies. The aim of this study Is to improve the tenth grade students’ reading comprehension in SMA Al-Khairaat Kema North Minahasa through SQ3R technique. The objective of this study is to determine whether or not the SQ3R technique (Survey, Question, Read, Recite, Review) can improve students’ reading comprehension. In this research, the researcher used classroom action research as the research design of this study, which was carried out in two cycles of seven meetings each. Each cycle is divided into four stages: planning, action, observation, and reflection. The researcher collected data through observation and testing. The tests were conducted both before and after the action (pre- and post-tests). The observation sheet was used to collect qualitative data from observations, such as reflections on the teaching and learning process. Meanwhile, data from the pre-test and post-test scores were analyzed quantitatively. The analysis result was compared to the success criteria defined in this study to determine whether or not they were met. The results show that the SQ3R technique was successful in improving the students’ reading comprehension in this study. The students’ ability to recite the text demonstrated good comprehension of the text of the given topic, which was an indicator of the implementation’s success. 2) The students were able to practice reading on a variety of topics. 3) improvement of the students’ ability and comprehension of the lesson. The results of the test scores computation also support the students’ improved reading comprehension. Based on the results, it was discovered that students’ reading comprehension improved from 61.6% of the students passed the first cycle to 75.6% of the students passed the second cycle. It means that the SQ3R technique is an effective method for teaching learning, particularly in teaching reading. Key word: SQ3R Technique, Classroom Action Research ABSTRAK Mutiara Nurul Jannah (1445H / 2023M): Meningkatkan Pemahaman Membaca Siswa Melalui Teknik SQ3R SMA Alkhairaat Kema Minahasa Utara. Skripsi dari Program Studi Tadris Bahasa Inggris, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Manado. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman pembacaan siswa kelas sepuluh dalam SMA Al-Khairaat Kema Minahasa utara melalui teknik SQ3R. Tujuan studi ini adalah untuk menentukan apakah teknik SQ3R (Survei, Pertanyaan, Membaca, Melafalkan, Ulasan) dapat meningkatkan pemahaman membaca siswa. Dalam penelitian ini, sang peneliti menggunakan riset di ruang kelas sebagai rancangan penelitian ini, yang dilakukan dalam dua siklus pada masing-masing tujuh corak perhimpunan. Setiap siklus dibagi menjadi empat tahap: perencanaan, tindakan, pengamatan, dan perenungan. Para peneliti mengumpulkan data melalui pengamatan dan pengujian. Tes dilakukan baik sebelum maupun sesudah tindakan (pra - dan pasca-tes). Lembar observasi digunakan untuk mengumpulkan data kualitatif dari pengamatan, seperti refleksi pada proses pengajaran dan pembelajaran. Sementara itu, data dari nilai pra-tes dan pasca-tes dianalisis secara kuantitatif. Hasil analisis dibandingkan dengan kriteria keberhasilan yang didefinisikan dalam penelitian ini untuk menentukan apakah mereka memenuhi atau tidak. Hasilnya memperlihatkan bahwa teknik SQ3R berhasil meningkatkan pemahaman membaca siswa dalam penelitian ini. Kemampuan siswa untuk melafalkan teks menunjukkan pemahaman yang baik dari teks dari topik yang diberikan, yang merupakan indikator keberhasilan penerapannya. 2) para siswa bisa berlatih membaca beragam topik. 3) peningkatan kesanggupan dan pemahaman siswa mengenai pelajaran. Hasil perhitungan skor tes juga mendukung peningkatan pemahaman membaca siswa. Berdasarkan hasil, ditemukan bahwa pemahaman membaca siswa meningkat dari 61,6% siswa melewati siklus pertama menjadi 75,6% siswa yang melewati siklus kedua. Ini berarti bahwa teknik SQ3R adalah metode yang efektif untuk pengajaran pembelajaran, terutama dalam mengajar membaca. Kata kunci: Teknik SQ3R, Penelitian Tindakan Kelas

Item Type: Thesis (Diploma)
Subjects: Pendidikan
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan > S1 Tadris Bahasa Inggris
Depositing User: Administrator Perpustakaan
Date Deposited: 20 Feb 2024 03:45
Last Modified: 20 Feb 2024 03:45
URI: http://repository.iain-manado.ac.id/id/eprint/1855

Actions (login required)

View Item View Item